'ING is niet de enige die gegevens doorverkoopt'

Het gebruiken van het betalingsgedrag van klanten voor marketingdoeleinden zoals ING graag wil, is niet nieuw. Er zijn tal van bedrijven te noemen die dit al doen, dat zegt Jitty Dodewaard van marketing lobbyorganisatie DDMA.

Kamerleden, de Consumentenbond en het College Bescherming Persoongegevens buitelen over elkaar heen om het plan van ING te veroordelen. En dat het plan niet in goede aarde valt, snapt Dodewaard heel goed. "Ik denk dat het ook komt omdat de bankensector een vrij traditionele sector is."
Maar, zegt Dodewaard, het concept van het vermarkten van bepaalde data is niet nieuw. "Kijk bijvoorbeeld naar loyalty-programma’s zoals de AH Bonuskaart en de Bijenkorf-kaart. Je kunt ook online shoppen bij webwinkels en ook zij bewaren je transactiegevegens."
"Ook bij nieuwe spelers in de financiĆ«le sector is het tegenwoordig steeds meer gemeengoed, om via social sign-in in te loggen met je Facebook-account." Het kopen van concertkaartjes gebeurt bijvoorbeeld ook al veelvuldig op deze manier. "Ik kan me voorstellen dat ING dat ook ziet en wil kijken of zij misschien ook iets kunnen betekenen daar.”
VISA
Creditcardmaatschappij VISA is een voorbeeld van een bedrijf dat al een vergelijkbaar systeem hanteert waarbij de gegevens van consumenten gebruikt worden. "VISA heeft in haar privacystatement staan dat ze co-branded services of promoties kan aanbieden, waarbij ze gegevens van gebruikers dan aan de partij geeft met wie zij die service opricht.”
Dat mensen niet op de hoogte zijn van deze gegeven, komt deels door verschillende privacyregels per regio. "Wij hebben in Nederland best wel strikte privacyregels waarbij je dat op basis van toestemming moet doen. Die toestemming mag je niet wegstoppen in algemene voorwaarden of in privacystatements. Maar niet alle landen hebben zulke strikte regelgeving. Amerika heeft bijvoorbeeld een veel mildere privacywetgeving waarbij toestemming eigenlijk helemaal niet voor komt. Daar mag je dit soort bepalingen dus opnemen in een privacystatement en weet je misschien als klant niet eens dat dit soort dingen gebeurt.”
Meer proefballonnetjes
Dodewaard verwacht dat steeds meer bedrijven in de nabije toekomst neigen naar het vermarkten van gegevens van klanten. "Niet alleen in Nederland en in Europa maar natuurlijk ook overzees. Ik kan me voorstellen dat een organisatie als ING een proefballonnetje wil oplaten om te kijken of zo’n businessmodel voor banken aantrekkelijk kan zijn.”
Hoe succesvol de pilot van ING wordt, hangt volgens Dodewaard sterk af van de voorwaarden. "Zij moeten hun businesscase wel heel goed inrichten willen consumenten daar mee overstag gaan. In tegenstelling tot bij de NSA, waar je gewoon aan onderworpen wordt, kun je bij banken wel met je met je voeten stemmen."

0 reacties:

Een reactie posten

More

Zoek nieuwsberichten